Anton van den Brink: 'Een fijne zomervakantie!'

We naderen alweer het einde van het studiejaar. Het afgelopen jaar hebben de verschillende werkgroepen hard gewerkt aan de ambities en doelstellingen van het bestuursakkoord. Een akkoord van de Vereniging Hogescholen met zo’n dertig (!) deelnemende hbo-instellingen, de Universiteiten van Nederland en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Samen werken aan meer leraren voor morgen! Dat ‘voor morgen’ zegt ook iets over de urgentie, want de nood is hoog.

Anton van den Brink, lid projectmanagementteam

We zien de lerarentekorten verder toenemen in een arbeidsmarkt die aan alles een tekort lijkt te hebben. Ook zien we de instroom bij de lerarenopleidingen eerder dalen dan stijgen. Naast een kwantitatieve vraag speelt ook een kwalitatieve vraag naar minder uitval en meer anders opgeleide leraren. Kwantiteit én kwaliteit moeten altijd in samenhang worden bekeken en er zijn helaas daarvoor geen snelle oplossingen.

Met het bestuursakkoord bouwen we samen aan een duurzaam en flexibel opleidingskader en werken we samen toe naar meer harmonisatie van inhouden en processen. Met als doel het realiseren van aantrekkelijke leerroutes naar het leraarschap voor een zo breed mogelijke doelgroep. We willen daarmee een bijdrage leveren aan het terugdringen van het lerarentekort, maar scholen en lerarenopleidingen hebben daarin een gedeelde verantwoordelijkheid. Samen vormen wij de opleidingsscholen en samen leiden wij de leraren voor morgen op. Het is daarom van groot belang dat het scholenveld actief betrokken wordt en blijft bij de vormgeving van het bestuursakkoord, landelijk en regionaal. De deelname aan klankbordgroepen en werkgroepen vanuit het werkveld is nog marginaal en dat gaan we het komende studiejaar echt verhogen. 

Een mooi voorbeeld is de werkgroep Werken met leeruitkomsten. De term ‘leeruitkomsten’ is een van de kernbegrippen uit het bestuursakkoord. Maar wat betekent het werken met leeruitkomsten? En waar voldoet een goede leeruitkomst aan? Inmiddels ligt er een helder begrippenkader dat helpt om een gemeenschappelijke taal te spreken en een harmonisatie-instrument dat helpt leeruitkomsten te formuleren, te ijken en beter op elkaar af te stemmen. Waardevolle hulpinstrumenten voor elke instelling. 

Bij de verdere vormgeving samen van het bestuursakkoord gaan we ongetwijfeld nog hobbels tegenkomen. Een hobbel die zich recent heeft voorgedaan is de aanpassing van het wetsvoorstel voor het werken met leeruitkomsten op basis van het advies van de Raad van State. Deze hobbel is gelukkig niet zo groot dat we ervoor op de rem moeten gaan staan. Er is nog steeds heel veel mogelijk binnen alle wettelijke kaders en regelingen, dus kunnen we gestaag verder op de ingeslagen weg: meer samen, meer flexibel en (meer) leraren voor morgen!

Een fijne zomervakantie!