Het voorjaar komt eraan…

De kerstvakantie ligt alweer een tijdje achter ons en af en toe gloort er weer een voorzichtig zonnetje aan de horizon. En niet onbelangrijk ……de dagen worden weer langer en doen ons verlangen naar een nieuw voorjaar en het achter ons laten van de korte en donkere winterse dagen.

Voor wie mij niet kent…

Carla Luycx, lid projectmanagementteam

Sinds 2019 werk ik als directeur van twee lerarenopleidingen aan de Hogeschool Utrecht. Na bijna 30 jaar gewerkt te hebben als schoolleider en bestuurder in het primair onderwijs, heb ik enige jaren geleden, de stap terug gemaakt naar de plek waar ik ooit mijn opleiding als onderwijsprofessional ben gestart. De HU-pabo en de Master Educational Needs in Utrecht; twee mooie opleidingen waar zeer betrokken en gepassioneerde collega’s dagelijks studenten opleiden voor het onderwijs in de regio midden Nederland en de Randstad.

Vanuit deze rol had ik mij bij de start van de uitwerking van het bestuursakkoord aangemeld om deel te nemen aan de werkgroep Professionalisering. Deze werkgroep heeft intussen een prachtige matrix opgeleverd met een helder kader voor professionalisering binnen de doelen van flexibel en samen opleiden en professionaliseren. Het was mooi om getuige te zijn van een proces waarbij door de uitvoering van dit bestuursakkoord collega’s uit de hogescholen en universiteiten steeds dichter naar elkaar toe zijn gegroeid in hun visie en ideeën over flexibel onderwijs en veel van elkaar leren.

Deze beweging zie ik ook terug in de overleggen tussen de voorzitters van de werkgroepen (Kerngroep) en in het overleg tussen het procesmanagementteam en de regiegroep van de universitaire lerarenopleidingen. De werkconferentie bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen, die we op 6 oktober met elkaar georganiseerd hebben in het Paushuize in Utrecht vond ik daar ook een mooi en inspirerend voorbeeld van. Het is mooi dat er verschillen zijn in perspectief en methodieken, waar we met en van elkaar van kunnen leren en die uiteindelijk een verbindend effect door samenwerking met zich meebrengt. Alleen deze opbrengst zie ik al als grote winst in onze samenwerking rond het bestuursakkoord in het hoger onderwijs, waarbij we allemaal gaan voor hetzelfde: flexibel en kwalitatief hoogwaardig opleiden en professionaliseren van onze beroepsgroep.

Intussen ben ik even na de zomervakantie overgestapt vanuit de werkgroep Professionalisering lerarenopleiders naar het Procesmanamentteam (PMT), waar ik namens het LOBO een rol zal vervullen. Ik hoop dat ik in het PMT verder mag bijdragen aan het verbinden van de thema’s voor flexibel opleiden binnen de uitwerking van dit bestuursakkoord. Ik ben vanuit deze rol portefeuillehouder voor de werkgroep EVC & Vrijstellingen (5). En ik viel meteen met mijn ‘neus in de boter’. Want met veel plezier mocht ik deelnemen aan een bijeenkomst, samen met de leden van de kerngroep. We stonden met elkaar om een grote tafel bedekt met papier. Daarop hebben we eerst voor onszelf genoteerd en getekend waar wat ons betreft goed opleiden en professionaliseren in de toekomst over gaat. Daarna heeft ieder kort zijn visie toegelicht en de tekenaar die aanwezig was, tekende tegelijk met de uitwisseling, onze ervaringen en verhalen op. Uiteindelijk leverde dit een prachtige praatplaat op die we helemaal vanuit het idee van “één onderwijsruimte voor flexibel opleiden van onderwijsprofessionals voor de toekomst” hebben samengesteld. De uitkomst was niet alleen heel inspirerend het was ook motiverend om met elkaar dit proces te doorlopen.

Ondertussen zijn er al weer de nodige nieuwe uitdagingen op ons pad gekomen, want net voor de kerstvakantie lanceerde Minister Wiersma zijn werkplan dat onder andere gebaseerd is op de uitkomsten van het advies van Lodewijk Asscher: Kinderen eerst! Niet gek, denk ik, dat op de eerste PMT agenda van dit nieuwe jaar veel vragen over dit werkplan de revue passeerden. Want nog bezig met de uitvoering van het bestuursakkoord, wordt ons gevraagd weer nieuwe doelen op te pakken, gericht op regionale samenwerking aan lerarentekorten en professionalisering van het onderwijsprofessionals. Gelukkig komt het voorjaar er aan, waar het zonnetje zich vaker laat zien en de vogeltjes hun nieuwe nestjes bouwen. Het is mooi dat we in het onderwijs ons ook steeds blijven vernieuwen en verbeteren. Het tempo waarop wij dit doen zou wat mij betreft wel dichter bij de natuur mogen liggen. Vogels bouwen doorgaans één nieuw nest per jaar, dat zou voor het onderwijs ook een mooie routine kunnen zijn, wellicht…?  Op naar het voorjaar!

BestuursakkoordGuest User