Inventarisatie van de belangrijkste opleidingsroutes

De werkroep Harmonisatie alternatieve routes heeft een inventarisatie gemaakt van routes die leiden tot een bevoegdheid. Daarnaast hebben ze de routes voor het primair onderwijs geordend en aanbevelingen gedaan voor het tweedegraadsgebied.

Voor aankomende studenten zijn de verschillen tussen de diverse opleidingsroutes niet altijd even duidelijk. Primair aandachtspunt van de werkgroep was het opstellen van een overzicht van de representatieve hoofdtrajecten die leiden tot een leraarsbevoegdheid. Op basis hiervan doet de werkgroep aanbevelingen hoe onnodige verschillen kunnen worden voorkomen.

Ordening routes primair onderwijs
De werkgroep heeft een schematisch overzicht gemaakt met een typering/definiëring van (hoofd- en sub-)trajecten die leiden tot de bevoegdheid leraar primair onderwijs:

Aanbevelingen tweedegraadsgebied
Voor de bevoegdheden in het tweedegraadsgebied blijkt een dergelijke ordening niet goed mogelijk. Daarom is ervoor gekozen om aanbevelingen te formuleren die harmonisatie tot een kleiner aantal hoofdrouters in het tweedegraadsgebied mogelijk maakt:

  • Startbekwaamheid: laat de rigide aansluiting tussen opleidingsstelsel en bevoegdhedenstelsel los en stel een beperkt aantal ‘hoofdroutes’ vast.

  • Hoofdroutes: definiëren op basis van vakinhoud (breed versus specialistisch) en doelgroep (leeftijdscategorie en pedagogische behoeften).

  • Individueel maatwerk: sluit aan bij profiel van de student en zijn of haar werkplek (vraagt om verdere professionalisering na startbekwaamheid).

  • Afschaffen uitzonderingstrajecten ontstaan op basis van subsidies.

De inventarisatie van de opleidingsroutes, de ordening van de routes voor het primair onderwijs en de aanbevelingen voor het tweedegraadsgebied zijn besproken in de klankbordgroep, de kerngroep en binnen ADEF en LOBO.