Ontwikkeling begrippenkader en instrument rondom het werken met leeruitkomsten

Vanuit het bestuursakkoord zijn wij als werkgroep Werken met leeruitkomsten bezig met het harmoniseringsproces hiervoor. De eerste producten zijn in concept klaar en liggen voor aan de klankbordgroep en andere experts op het gebied van leeruitkomsten. Onze werkgroep richt zich in eerste instantie op het pedagogisch-didactische deel van het curriculum.  

Begrippenkader:

We zijn bezig een begrippenkader te maken, zodat we dezelfde taal spreken en de discussie goed kunnen voeren. Een subwerkgroep is hiermee bezig en zal dit op 1 februari 2022 presenteren. Het begrippenkader zal met verwijzing naar de gangbare definities en bronnen gemaakt worden met een toelichting op veel gehoorde verschillen in interpretatie en waar mogelijk ook tips ten aanzien van het werken met (eenheden van) leeruitkomsten. Dit begrippenkader is primair bedoeld om de gesprekken ten behoeve van landelijke afstemming zo goed mogelijk en met zo min mogelijk miscommunicatie te kunnen voeren. Daarnaast kan het een hulpmiddel worden voor opleidingen die bezig zijn of gaan met leeruitkomsten.  

Instrument:

Als tweede opbrengst zal op 1 februari ook een instrument worden gepresenteerd. In de bijeenkomsten van onze werkgroep is er veel gesproken over het verschil tussen harmoniseren van leeruitkomsten (het maken van een set landelijk voorgeschreven leeruitkomsten) en het harmoniseren van het werken met leeruitkomsten (het afstemmen met ruimte voor eigen formulering van leeruitkomsten). Bij het eerste ontstaat een spanningsveld tussen de mate van abstractie (waarin verschilt het dan nog van de bekwaamheidseisen?) en de mate van concreetheid (hoe helpt het studenten en werkveld?). Ook omdat vanuit de opleidingen die al ervaring hebben met leeruitkomsten naar voren komt dat leeruitkomsten het beste door opleidingen zelf geformuleerd kunnen worden, is voorlopig gekozen voor het harmoniseren van het werken met leerruitkomsten, met het perspectief dat de leeruitkomsten door landelijke afstemming en peerreview de komende jaren naar elkaar toe ontwikkelen. Voor dit procesmodel van afstemming is een ‘instrument’ nodig om leeruitkomsten te kunnen vergelijken. De term ‘instrument’ kun je ook opvatten als een set van afspraken over de manieren waarop bij leeruitkomsten vermeld gaat worden op welk beheersingsniveau concepten en vaardigheden van bekwaamheidseisen en kennisbases in die leeruitkomst zitten. Dit met het doel om de bagage die studenten al hebben (bijvoorbeeld bij een overstap van opleiding, of doorstroom binnen de lerarenopleidingen) te kunnen valideren.