Begrippenkader en harmonisatie-instrument leeruitkomsten

De werkgroep Werken met leeruitkomsten werkt aan het harmoniseren van het werken met leeruitkomsten. In dit kader heeft de werkgroep twee definitieve stukken opgeleverd:

  1. Het korte begrippenkader met als doel de belangrijkste begrippen rond werken met leeruitkomsten in relatie tot elkaar te ordenen en te duiden.

  2. Het harmonisatie-instrument leeruitkomsten met als doel de leeruitkomsten die de verschillende opleidingen hanteren, vergelijkbaarder te maken. Opleidingen die al leeruitkomsten hebben, kunnen dit instrument gebruiken als meetlat: zijn alle onderdelen erin opgenomen? Opleidingen die nog niet met leeruitkomsten werken, kunnen het instrument gebruiken als format.

Bekijk de materialen.

Rond de zomer levert de werkgroep een uitgebreider begrippenkader op met een toelichting en een voorstel voor landelijke leeruitkomsten op eindniveau op vier gebieden: Pedagogisch, Didactisch, Professionele identiteit en Onderzoekend vermogen. Deze leeruitkomsten zijn geënt op de bekwaamheidseisen en zullen zo geschreven worden dat opleidingen hun eigen leeruitkomsten hieronder kunnen ordenen. En tot slot werkt de werkgroep aan een bundeling van de teksten in een handreiking, waarin de werkgroep ook richtlijnen en tips uit allerlei bestaande documenten voor het (gaan) werken met leeruitkomsten en leerwegonafhankelijke toetsing opneemt.