Werkgroep werken met leeruitkomsten

Het werken met leeruitkomsten maakt het mogelijk om te komen tot verdere flexibilisering van de opleidingstrajecten en meer leerwegonafhankelijk opleiden. Dit betekent het loslaten van het vaststaand onderwijsprogramma en het centraal stellen van leeruitkomsten waar een student naartoe werkt, oftewel de eindkwalificatie. De student krijgt meer ruimte om op eigen wijze gevraagde leeruitkomsten aan te tonen, waardoor meer en beter rekening gehouden wordt met al opgedane kennis en ervaringen. Leerwegonafhankelijke leeruitkomsten bieden een concrete kwaliteitsbewaking van de pedagogische, (vak)inhoudelijke en (vak)didactische expertise, omdat ze van álle studenten (welke flexibele leerroute ze ook volgen) vereisen dat ze hun beheersing van de benodigde kennis en vaardigheden ook daadwerkelijk aantonen. Een aantal hogescholen heeft in het kader van een pilot al ervaring opgedaan met het werken met leeruitkomsten.

De werkgroep werkt aan het harmoniseren van het werken met leeruitkomsten: het afstemmen met ruimte voor eigen formulering van leeruitkomsten, met het perspectief dat de leeruitkomsten door landelijke afstemming en peerreview de komende jaren naar elkaar toe ontwikkelen. Het vergelijkbaar maken van leeruitkomsten zorgt ervoor dat studenten en werkenden op flexibelere wijze een bevoegdheid kunnen halen, bevoegdheden kunnen stapelen, uitbreiden of over kunnen stappen naar andere opleidingen. Het is helder waar elke leraar aan moet voldoen.

Leeruitkomsten
De werkgroep heeft landelijke leeruitkomsten op eindniveau op vijf gebieden geformuleerd: Pedagogisch handelen, (Vak)didactisch handelen, (Vak)inhoudelijke expertise, Onderzoekend handelen en Professionele identiteit . Deze leeruitkomstgebieden zijn geënt op de bekwaamheidseisen en zijn zo geschreven dat opleidingen hun eigen leeruitkomsten hieronder kunnen ordenen.

Begrippenkader
Het begrippenkader is bedoeld om de gesprekken ten behoeve van landelijke afstemming zo goed mogelijk en met zo min mogelijk miscommunicatie te kunnen voeren. Daarnaast kan het een hulpmiddel zijn voor opleidingen die bezig zijn of gaan met leeruitkomsten. Het korte begrippenkader heeft als doel de belangrijkste begrippen rondom werken met leeruitkomsten in relatie tot elkaar te ordenen en te duiden. De gehanteerde begrippen worden uitgebreider gedefinieerd, toegelicht en van verwijzingen voorzien in de toelichting op het begrippenkader.

Harmonisatie-instrument
Het harmonisatie-instrument leeruitkomsten heeft als doel de leeruitkomsten die de verschillende opleidingen hanteren, vergelijkbaarder te maken. Opleidingen die al leeruitkomsten hebben, kunnen dit instrument gebruiken als meetlat: zijn alle onderdelen erin opgenomen? Opleidingen die nog niet met leeruitkomsten werken, kunnen het instrument gebruiken als format.

Handreiking
En tot slot werkt de werkgroep aan een bundeling van de teksten in een handreiking, waarin de werkgroep ook richtlijnen en tips uit allerlei bestaande documenten voor het (gaan) werken met leeruitkomsten en leerwegonafhankelijke toetsing opneemt.