Werkgroep EVC- en vrijstellingen

Het doel van deze werkgroep is dat studenten altijd kunnen rekenen op dezelfde kwaliteit en uitwisselbaarheid van eerder verworven competenties (EVC) en/of vrijstellingen. Om dit te bereiken stemmen de hogescholen het beleid op elkaar af om onnodige verschillen te verkleinen. Hierdoor zal het geadviseerde opleidingstraject bij elke instelling grotendeels hetzelfde zijn. Vanaf studiejaar 2021-2022 zijn de eerste pilots gestart en na evaluatie volgen de andere hogescholen.

De student krijgt de mogelijkheid om een EVC-assessment te doen om op basis daarvan een passend opleidingsaanbod te krijgen in de lerarenopleiding. Deze assessments zijn conform landelijk afgestemde kaders om reeds verworven competenties op gelijke en valide wijze te laten erkennen door landelijk gecertificeerde EVC-assessoren. De werkgroep EVC-beleid werkt aan de landelijke uitwerking van de EVC-procedure en het profiel en de professionalisering van EVC-assessoren. De werkgroep Vrijstellingenbeleid werkt aan beoordelingskaders voor vrijstellingen.

Naast het EVC-traject gaan de pabo’s verder werken aan harmonisering van de zijinstroom. De pabo’s werken hierbij samen met het netwerk van de zijinstroom voor de tweedegraadslerarenopleidingen (LENA) dat al met een landelijk raamwerk werkt.