Voortgang werkgroep Werken met leeruitkomsten

Een deel van de werkgroep is aan de slag gegaan met de vraag: Hoe kunnen we vanuit het beroepsprofiel van de onderwijsgevende en de lerende in de educatieve context de leeruitkomsten op startbekwaamheidsniveau vaststellen? De afstemming van de gebieden waarin de leeruitkomsten worden vastgesteld is bijna voltooid. Voor de verdere concretisering neemt de werkgroep een viertal aandachtspunten mee. De klankbordgroep is actief betrokken bij de ontwikkelingen en heeft tijdens een gezamenlijke sessie de werkgroep voorzien van inhoudelijke feedback. Daarnaast heeft de klankbordgroep input geleverd voor de handreiking bij het harmonisatiemodel.

Meer lezen
Gerrit Beunk: ‘Mammoettanker of cruiseschip’

Een enorme uitdaging waar we met alle lerarenopleidingen voor staan: harmoniseren en flexibiliseren. Allemaal dezelfde kant op en allemaal hetzelfde doel, maar niet allemaal hetzelfde uitgangspunt. Ook niet allemaal hetzelfde vertrekpunt, maar wel allemaal dezelfde (leer)uitkomst. Aan de horizon schittert een prachtige toekomst…

Meer lezen
BestuursakkoordGuest User
Liesbeth Zijlstra: ‘We proberen uit, we kalibreren, we evalueren en we stellen bij’

Liesbeth Zijlstra is voorzitter van de werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid rondom de uitvoering van het bestuursakkoord. Hiernaast is zij als voorzitter betrokken bij het Landelijk Overleg Examencommissies van de lerarenopleidingen. Tijdens de informatiesessie Leraren voor morgen op 18 november jl. heeft Liesbeth een stand van zaken gegeven over het werken met landelijke afspraken rondom het EVC- en vrijstellingenbeleid. Hieronder een uitwerking van de presentatie die zij gegeven heeft.

Meer lezen
Ontwikkeling begrippenkader en instrument rondom het werken met leeruitkomsten

De werkgroep Werken met leeruitkomsten heeft een begrippenkader en een instrument in concept klaar. Deze liggen nu voor aan de klankbordgroep en andere experts op het gebied van leeruitkomsten. Het begrippenkader moet ervoor zorgen dat we dezelfde taal spreken en de discussie goed kunnen voeren en het instrument helpt ons om in het proces van afstemming leeruitkomsten te kunnen vergelijken.

Meer lezen
Anita Derks: ‘Dankzij jullie werk- en denkkracht zijn de korte termijn doelstellingen gerealiseerd’

Dat ik op 21 december 2021 een eindejaarsgroet zou schrijven voor Leraren voor morgen had ik me een jaar geleden met geen mogelijkheid kunnen voorstellen. Laat staan dat op mijn lijstje van goede voornemens voor 2021 stond om een actieve en landelijke bijdrage te leveren aan het bereiken van de doelen en ambities die in het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen zijn opgenomen. Maar het kan verkeren. Ik werd gebombardeerd tot voorzitter van de kerngroep.

Meer lezen
BestuursakkoordGuest User
Anita Derks: ‘De doelen van het bestuursakkoord zijn van enorm maatschappelijk belang’

Anita Derks is voorzitter van de centrale kerngroep en het projectmanagementteam rondom de uitvoering van het bestuursakkoord. Tijdens de informatiesessie Leraren voor morgen op 18 november jl. heeft Anita een inleiding gegeven over hoe de uitvoering opgepakt wordt met daarbij speciale aandacht voor het werken met leeruitkomsten. Hieronder een uitwerking van de presentatie die zij gegeven heeft.

Meer lezen
BestuursakkoordGuest User
‘Op naar meer verbinding, op naar meer leraren voor morgen’

Vorig studiejaar werd gedomineerd door corona, een jaar waarin het uiterste van je werd gevraagd. Het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen staat dan mogelijk niet direct op je netvlies. Het primaire proces heeft altijd voorrang. En toch heb jij en/of je directe collega’s massaal gehoor gegeven aan de oproep om te participeren in de werkgroepen die de ambities uit het bestuursakkoord realiseren. Deze week is het alweer een jaar geleden dat we het bestuursakkoord ondertekend hebben. Alle interventies uit het bestuursakkoord zijn erop gericht om maximaal flexibel te zijn en om snel in te kunnen spelen op diverse (onderwijsinhoudelijke) ontwikkelingen. Zo kunnen we meer blijvende, blijvend goede leraren opleiden en daarmee het lerarentekort tegengaan: de leraren voor morgen. Ik ben trots op wat we - ondanks de omstandigheden - hebben weten te realiseren met elkaar. Een echte prestatie. Op naar meer verbinding, op naar meer #lerarenvoormorgen.

Meer lezen
BestuursakkoordGuest User
Beantwoording vragen flexibilisering lerarenopleidingen door minister

Op 16 augustus jl. heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de vragen beantwoord van lid Pouw -Verweij (JA21). Hierin komen ook een aantal aspecten rondom het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen aan de orde. De lerarenopleidingen worden flexibeler ingericht, waardoor de lerarenopleidingen nog toegankelijker worden en doorstroom wordt bevorderd. De minister benadrukt dat de eindkwalificaties van de lerarenopleidingen niet veranderen. De lerarenopleidingen bepalen de leeruitkomsten, welke zijn afgeleid van de eindkwalificaties. Het bestuursakkoord gaat in op flexibilisering van de route naar de eindkwalificaties.

Meer lezen
BestuursakkoordGuest User
Landelijk dekkend netwerk van regionale allianties gerealiseerd

Afgelopen week heeft de kick-off plaatsgevonden van de regionale allianties, een mooie mijlpaal die de start markeert van de allianties! VH en VSNU zijn erg blij om al het enthousiasme te zien. Het proces heeft geleid tot een landelijk dekkend netwerk waarbij alle lerarenopleidingen van de hogescholen en universiteiten zijn aangesloten in zeven regionale allianties, en waarbij twee landelijke allianties (de Groene Educatieve Alliantie en de Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie) ieder aansluiting gaan vinden.

Meer lezen
Kijk de informatiebijeenkomst Werken met leeruitkomsten terug

Op maandag 14 juni jl. vond een online informatiebijeenkomst Werken met leeruitkomsten plaats om lerarenopleiders die op 1 september a.s. voor het eerst gaan werken met leeruitkomsten te informeren over een aantal recente ontwikkelingen, zoals de nieuwe wettelijke regelingen, de eindevaluatie van ResearchNed over het werken met leeruitkomsten en de vorming van regionale allianties waar het werken met leeruitkomsten voor de regio verdergaande voordelen kan bieden. De bijeenkomst is online terug te kijken.

Meer lezen