Meepraten over de flexibilisering van de lerarenopleidingen? Op vrijdagochtend 25 maart a.s. willen de werkgroepen graag online met lerarenopleiders in gesprek.
Meer lezenEen deel van de werkgroep is aan de slag gegaan met de vraag: Hoe kunnen we vanuit het beroepsprofiel van de onderwijsgevende en de lerende in de educatieve context de leeruitkomsten op startbekwaamheidsniveau vaststellen? De afstemming van de gebieden waarin de leeruitkomsten worden vastgesteld is bijna voltooid. Voor de verdere concretisering neemt de werkgroep een viertal aandachtspunten mee. De klankbordgroep is actief betrokken bij de ontwikkelingen en heeft tijdens een gezamenlijke sessie de werkgroep voorzien van inhoudelijke feedback. Daarnaast heeft de klankbordgroep input geleverd voor de handreiking bij het harmonisatiemodel.
Meer lezenJan Bogerd is bestuurslid bij de Vereniging Hogescholen en voorzitter van de Stuurgroep Lerarenopleidingen. In dit artikel belicht hij het bestuursakkoord in samenhang met andere onderwijsontwikkelingen: ‘We moeten zoeken naar een toekomstgerichte werkwijze die ons in staat stelt om te anticiperen op ontwikkelingen.’
Meer lezenEen enorme uitdaging waar we met alle lerarenopleidingen voor staan: harmoniseren en flexibiliseren. Allemaal dezelfde kant op en allemaal hetzelfde doel, maar niet allemaal hetzelfde uitgangspunt. Ook niet allemaal hetzelfde vertrekpunt, maar wel allemaal dezelfde (leer)uitkomst. Aan de horizon schittert een prachtige toekomst…
Meer lezenLiesbeth Zijlstra is voorzitter van de werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid rondom de uitvoering van het bestuursakkoord. Hiernaast is zij als voorzitter betrokken bij het Landelijk Overleg Examencommissies van de lerarenopleidingen. Tijdens de informatiesessie Leraren voor morgen op 18 november jl. heeft Liesbeth een stand van zaken gegeven over het werken met landelijke afspraken rondom het EVC- en vrijstellingenbeleid. Hieronder een uitwerking van de presentatie die zij gegeven heeft.
Meer lezenDe werkgroep Werken met leeruitkomsten heeft een begrippenkader en een instrument in concept klaar. Deze liggen nu voor aan de klankbordgroep en andere experts op het gebied van leeruitkomsten. Het begrippenkader moet ervoor zorgen dat we dezelfde taal spreken en de discussie goed kunnen voeren en het instrument helpt ons om in het proces van afstemming leeruitkomsten te kunnen vergelijken.
Meer lezenDat ik op 21 december 2021 een eindejaarsgroet zou schrijven voor Leraren voor morgen had ik me een jaar geleden met geen mogelijkheid kunnen voorstellen. Laat staan dat op mijn lijstje van goede voornemens voor 2021 stond om een actieve en landelijke bijdrage te leveren aan het bereiken van de doelen en ambities die in het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen zijn opgenomen. Maar het kan verkeren. Ik werd gebombardeerd tot voorzitter van de kerngroep.
Meer lezenAnita Derks is voorzitter van de centrale kerngroep en het projectmanagementteam rondom de uitvoering van het bestuursakkoord. Tijdens de informatiesessie Leraren voor morgen op 18 november jl. heeft Anita een inleiding gegeven over hoe de uitvoering opgepakt wordt met daarbij speciale aandacht voor het werken met leeruitkomsten. Hieronder een uitwerking van de presentatie die zij gegeven heeft.
Meer lezenJan Bogerd is bestuurslid bij de Vereniging Hogescholen en voorzitter van de Stuurgroep Lerarenopleidingen. Tijdens de informatiesessie Leraren voor morgen op 18 november jl. heeft Jan een inleiding gegeven over de aanleiding van het bestuursakkoord en wat de ambities zijn. Hieronder een uitwerking van de presentatie die hij gegeven heeft.
Meer lezenOp donderdagochtend 18 november jl. van 10.00 tot 11.00 uur heeft de online informatiesessie Leraren voor morgen plaatsgevonden over de uitvoering van het bestuursakkoord. Het webinar is nu terug te kijken.
Meer lezenOp maandag 22 november a.s. organiseert het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren in samenwerking met de Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU) een online informatiebijeenkomst voor partnerschappen Samen Opleiden. Centraal staat wat het bestuursakkoord en de bijbehorende activiteiten voor de partnerschappen kan betekenen.
Meer lezenWil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom de uitvoering van het bestuursakkoord? Periodiek bundelen wij alle nieuwe content op de website in een nieuwsbrief. Wil je direct op de hoogte zijn? Dan kun je ons ook volgen op LinkedIn.
Meer lezenVorig studiejaar werd gedomineerd door corona, een jaar waarin het uiterste van je werd gevraagd. Het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen staat dan mogelijk niet direct op je netvlies. Het primaire proces heeft altijd voorrang. En toch heb jij en/of je directe collega’s massaal gehoor gegeven aan de oproep om te participeren in de werkgroepen die de ambities uit het bestuursakkoord realiseren. Deze week is het alweer een jaar geleden dat we het bestuursakkoord ondertekend hebben. Alle interventies uit het bestuursakkoord zijn erop gericht om maximaal flexibel te zijn en om snel in te kunnen spelen op diverse (onderwijsinhoudelijke) ontwikkelingen. Zo kunnen we meer blijvende, blijvend goede leraren opleiden en daarmee het lerarentekort tegengaan: de leraren voor morgen. Ik ben trots op wat we - ondanks de omstandigheden - hebben weten te realiseren met elkaar. Een echte prestatie. Op naar meer verbinding, op naar meer #lerarenvoormorgen.
Meer lezenOp 16 augustus jl. heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de vragen beantwoord van lid Pouw -Verweij (JA21). Hierin komen ook een aantal aspecten rondom het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen aan de orde. De lerarenopleidingen worden flexibeler ingericht, waardoor de lerarenopleidingen nog toegankelijker worden en doorstroom wordt bevorderd. De minister benadrukt dat de eindkwalificaties van de lerarenopleidingen niet veranderen. De lerarenopleidingen bepalen de leeruitkomsten, welke zijn afgeleid van de eindkwalificaties. Het bestuursakkoord gaat in op flexibilisering van de route naar de eindkwalificaties.
Meer lezenAfgelopen week heeft de kick-off plaatsgevonden van de regionale allianties, een mooie mijlpaal die de start markeert van de allianties! VH en VSNU zijn erg blij om al het enthousiasme te zien. Het proces heeft geleid tot een landelijk dekkend netwerk waarbij alle lerarenopleidingen van de hogescholen en universiteiten zijn aangesloten in zeven regionale allianties, en waarbij twee landelijke allianties (de Groene Educatieve Alliantie en de Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie) ieder aansluiting gaan vinden.
Meer lezenOp maandag 14 juni jl. vond een online informatiebijeenkomst Werken met leeruitkomsten plaats om lerarenopleiders die op 1 september a.s. voor het eerst gaan werken met leeruitkomsten te informeren over een aantal recente ontwikkelingen, zoals de nieuwe wettelijke regelingen, de eindevaluatie van ResearchNed over het werken met leeruitkomsten en de vorming van regionale allianties waar het werken met leeruitkomsten voor de regio verdergaande voordelen kan bieden. De bijeenkomst is online terug te kijken.
Meer lezenHet Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen liep op 8 en 9 maart als een rode draad door het Veloncongres voor lerarenopleiders. De verschillende onderwerpen kwamen aan bod in de themablokken. De presentaties van de plenaire onderdelen zijn terug te kijken via de website van het Velon.
Meer lezen