Wat betekent flexibilisering van de opleiding voor de onderwijslogistiek?

SURF heeft tien instellingen in het hoger onderwijs geïnterviewd. De resultaten zijn verwerkt in het rapport Flexibele onderwijslogistiek voor flexibel onderwijs, oriëntatie en inventarisatie. SURF heeft een referentiemodel gepubliceerd om onderwijsinstellingen te ondersteunen om de logistieke keten zodanig in te richten dat flexibel onderwijs kan worden gefaciliteerd. Dit model is gebaseerd op vijf principes die bepalend zijn voor het succes van onderwijslogistiek voor flexibel onderwijs.

Meer lezen
Met welke systeemvraagstukken kun je te maken krijgen als je gaat flexibiliseren?

Tijdens de experimenten leeruitkomsten deeltijd en duaal hoger onderwijs (ResearchNed, 2021) bleek volgens ResearchNed dat interne systemen en processen nog bijna nergens goed op de experimenten waren ingericht. De aanpassing van de ict en de administratieve systemen liep veelal nog achter bij de conceptuele ontwikkeling van opleidingen. Enkele voorbeelden van systeemvraagstukken:

  • Kan het gebruikte studentinformatiesysteem (SIS) studieplannen koppelen aan individuele studenten?

  • Kan het inschrijfsysteem inschrijving op flexibele momenten aan?

  • Kan het roostersysteem kortcyclische roostering aan?

  • Kan het roostersysteem variabele roostering op basis van inschrijving van studenten aan?

  • Kan toetslogistiek flexibele momenten van toetsing aan?

  • Kan het archiveringssysteem het archiveren van complexe portfolio’s (met beeldmateriaal) aan?

Meer lezen